woensdag 29 maart 2017

[p] Waarom heb ik er hier 3 van in mijn kast staan?

Hoi hoi!

Hoe vaak wissel jij je training met je paard af?
Rijd je 5x in de week "puur dressuur", naast het longeren?
Of rijd je eigenlijk maar 2x in de week dressuur en de andere 3x dat je rijdt, doe je iets anders onder het zadel?

Van alleen maar dressuur trainingen, word ik veel te gefrustreerd, omdat dressuur eenmaal tijd kost.
Als je het eindeloos blijft oefenen, zie je de vorderingen niet meer, omdat je je focust op je eind doel.
Ik wil leren te genieten van "de weg er naar toe" in plaats van alleen de bestemming.

Daarom wissel ik vaak mijn trainingen af.
Met... ja wel: Paraplu's!

Er staan standaard drie paraplu's in mijn zadelkast, zodat ik ze kan pakken wanneer ik er zin in heb.


Gekke voorwerpen in of om de rijbaan kunnen voor veel stres zorgen bij zowel paard als ruiter.
Het paard schrikt een keer, waardoor de ruiter ook schrikt en op zijn hoede is de volgende keer.
Wanneer je op je hoede bent, of weet dat je langs de enge plek komt, bouw je al (onbewust of bewust) spanning op. Je ademhaling blijft hoger, je handen worden krampachtiger en je stopt met rijden...
Met het gevolg dat je paard jouw spanning voelt en ook gespanner gaat lopen.
Of te wel: hoe ga je als ruiter om met dit probleem?

Athos is een alerte haflinger, die meer ziet in zijn omgeving, dan waar ik mij bewust van ben.
Na twee keer langs de enge plek te zijn geweest, loopt hij er de 3e keer makkelijker langs.
Terwijl ik blijf denken (ook bij de 100e keer): "Let op..."

Om hem en mijzelf te leren, om niet voor alles te hoeven vluchten, doe ik maandelijks iets "geks" in de bak.
Van een grote bal, een hindernis in de bak met een deken er over, tot paraplu training.
Het is niet alleen erg leerzaam maar ook leuk, omdat de band versterkt en het vertrouwen in de combinatie gaat groeien.


Paraplu's zijn altijd erg interessant bij paarden.
Als je ze op de grond legt, rollen ze weleens een stukje voor de wind.
Maar als je ze vast houdt, doet het licht gekke dingen met de vorm.
Ook kan een paraplu behoorlijk geluid maken, als het waait of als je er mee speelt.
Een mooie uitdaging, om daar een "gewoon iets" van te maken, tussen mij en mijn paard.

Inmiddels legt Athos de link tussen bak en paraplu's met speeltijd en "stoer doen".
Hij slooft zich graag uit, wat je ook kan zien op de foto-collage hier boven.

Mijn tip is:
Mocht je hier mee beginnen, kijk en luister goed naar je paard.
Beloon het juiste gedrag en moedig hem of haar aan, waar nodig.
Ga niet te snel, omdat je denkt dat het te lang duurt.
Het paard geeft aan, wat ie durft en kan.
Wanneer je een paard te snel overvraagd, zal je nooit vertrouwen winnen.
Straffen heeft geen zin.

Hou het simpel en leuk voor jezelf en je paard.
Want het is echt een feestje, om met gekke dingen te gaan werken.

Groetjes Devica


Geen opmerkingen:

Een reactie posten